Selasa, 16 November 2010

PERPADUAN ISLAM DAN MASALAH PERPECAHAN MASYARAKAT ISLAM DI MALAYSIA

SIASAH

Oleh: Rohidzir Rais


Pendahuluan

Konsep persaudaraanIslam, sebagai suatu idealisme hidup bermasyarakat, amat jelas sekali dalampengajaran Islam. Penerimaan masyarakat Islam terhadapnya secara teori juga jelas.Apa yang menjadi masalah, seperti juga di bidang-bidang keislaman yang lain,ialah wujudnya perbezaan yang luas antara idealisme ini dan realiti masyarakatIslam itu sendiri. Rata-rata umat Islam berpecah belah dan di setiap peringkatpula. Kontradiksi seperti inilah mungkin menjadi punca, antara lain, kepadawujudnya suasana tegang dalam masyarakat Islam zaman kini.

Keadaan ini telahcambah dan berkembang selaras dengan proses kejatuhan umat Islam sendiri dalamsejarahnya yang lama itu. Apakah ianya suatu hasil yang menghasilkan kejatuhanitu sendiri suatu persoalan lain. yang pentingnya ialah ia sentiasa beradabersama kejatuhan itu sendiri.

Latar belakang inipenting supaya jangan kita, di dalam mencari penyelesaian terhadapnya,memandang ianya sebagai tidak lebih dari isu semasa yang semata-mata memerlukanpenyelesaian bercorak semasa pula. Kalau inilah yang berlaku maka ertinya kitatidak berbuat sesuatu, kecuali memancing keuntungan semasa bagi memenuhikepentingan semasa sahaja. Hal seperti ini bukan menjadi tujuan kita, dan malahbertentangan dengan konsep islah yang memang diiktiraf sebagai suatu asasdinamika kepada masyarakat Islam.

Kenyataan ini bukanmenolak keperluan kita memberikan perhatian yang serius terhadap keadaan dankeperluan semasa. Malah, sebaliknya, ia memperkukuhkan kemungkinan ke arah itu.Cuma ianya perlu dilihat sebagai suatu episod dari episod-episod yang banyakdalam proses masyrakat menuju ke arah keadaannya yang ada sekarang ini.

Latar belakang

Kenyataan sejarah membuktikanbahawa perpecahan mayarakat Islam ini bukan perkara baru. Moral kepadakenyataan ini ialah bahawa perpecahan itu seolah-olah suatu kenyataan yangtidak dapat dielakkan lagi dalam masyarakat manusia, tidak terkecualimasyarakat Islam, meskipun tidak diingini oleh idealisme Islam sendiri. Nabisendiri seolah-olah mengakui hakikat kewujudan fenomena ini, malah dalambeberapa hal menganggapnya sebagai suatu rahmat. Paraulama Islam juga tidak menolak kemungkinan wujudnya pertelingkahan pendapatdalam masyarakat Islam, dan malah menganjurkan agar ianya dihormati kalau masihdalam batas-batas tertentu. Jadi persoalannya bukan pertelingkahan itu sendirisecara mutlak tetapi beberapa hal lain yang mewarnainya seperti motivasi,objektif,etika dan sebagainya.

Realiti dunia Islamkini juga boleh menjadi latar belakang yang berkesan di dalam memandu kita kearah memahami persoalan yang kita hadapi ini. Adalah ternyata masyarakat Islamseluruh dunia sedang berhempas pulas mengejar waktu di dalam memenuhi syaratpembinaan semula tamadun mereka untuk disempurnakan sebelum luput giliran dalamputaran roda sejarah kebangkitan dan kejatuhan mayarakat dan tamadun manusia.Oleh terlalu lama berada di zaman keruntuhan, kemunculan baru mereka ini kurangdisertai oleh kematangan yang seharusnya dari segenap segi. Gerakan yang ada,malah, lebih berbentuk emosi dari bersifat realistic. Cacatnya keadaan inibukan pada niat dan motivasi perjuangan itu sendiri tetapi pada cara bagaimanaperjuangan itu dilaksanakan.

Untuk mencapaitahap kematangan ini kita memerlukan masa. Apa lagi pengasa-pengasas yang telahlepas tidak meninggalkan bimbingan metodologi yang jelas. Kesilapanangkatan-angkatan yang lepas terpaksa diharungi kembali, dan masih banyak usahadan waktu yang akan terbuang sebagai bahan-bahan terpakai dalam usaha mencaripengalaman. Sehingga tahap kematangan ini selesai dicapai berbagai-bagai nilainegatif lagi yang akan ditempuhi, dan ini meletakkan kita pada pengertianbahawa perpecahan idea, sikap dan stail bermasyarakat di kalangan masyarakatIslam kini sebagai suatu hal yang berbangkit dari proses kebangkitan masyarakatIslam yang sedang berjalan, dan amat sukar sekali untuk dielakkan.

Realiti ini memberikita pengertian bahawa bukan menjadi hasrat sesiapa dalam masyarakat Islamuntuk bertelingkah dengan sesiapa. Adatidaknya pertelingkahan itu banyak merupakan kesan sampingan kepada prosesinteraksi masyarakat dan idea di kalangan mereka. Jadinya pertelingkahanmasyarakat itu bukan perkara utama lagi, mengikut dimensi ini, tetapipertentangan idea itu sendiri di dalam membawa masyarakat Islam selangkah ataubeberapa langkah ke depan. Maka perpecahan ini jangan dilihat dari sudutfizikalnya, sama ada berupa perbuatan atau kata-kata, tetapi dari segimoralnya, termasuk falsafah yang mendokongi perjuangan setiap pihak.

Pemupukan nilai“politik kampung” yang berlaku di negara kita sejak sebelum merdeka sampaisekarang ini telah menambahkan lagi daya tarikan ke arah perpecahan. Yang kitamaksudkan dengan “politik secara kampung” di sini ialah politik yang banyakberdasarkan emosi berkelompok tanpa bersandarkan kepada nilai-nilai intelektualdan akademik. Akibatnya lahirlah apa yang dinamakan sebagai fanatik secaramembabi buta terhadap golongan sendiri dan tidak ada atau kurang kecenderunganke arah mengenali hakikat sebenarnya politik dan berpolitik secara rasional.Hasilnya parti-parti politik seolah-olah menjadi kuda tunggangan dalam rebutankuasa dan bukan suatu media untuk membangun pemahaman rakyat tentang politikdan berpolitik.

Ternyata dari latarbelakang-latar belakang yang disebutkan di atas bahawa perpecahan umat ataumasyarakat Islam di Malaysia sekarang ini tidak boleh dijadikan momok, apa lagijembalang yang akan menghancurkan sama sekali, secara sendiri, masyarakat ini.Yang lebih penting, dan yang seharusnya, ialah menilai perpecahan ini darisudutnya yang lebih positif. Di samping itu usaha-usaha hendaklah dibuat bagimeminimakan nilai-nilai negatif yang terkandung di dalam sedapat mungkin. Halseperti ini tentunya lebih memerlukan penumpuan terhadap pendekatan yang palingsesuai bagi apa-apa usaha yang bakal dijalankan. Adalah mustahil untukmenghapuskan pertelingkahan pendapat atau, malah, perpecahan masyarakat itusendiri, kerana ini telah ternyata tidak pernah tercapai. Apa yang mungkindicapai ialah membatasi perselisihan atau pertelingkahan dan, malah, perpecahanitu setakat tidak melampaui batas tertentu, dan mendorong suatu perkembanganyang berfaedah sebagai suatu dinamika hidup bermasyarakat.

Pendekatan

Oleh keranagelanggang utama dalam perpecahan masyarakat Islam sekarang ini ialah politik,maka pendekatan yang harus kita ambil di dalam menyelesaikannya ialahpendekatan politik. Walau bagaimanapun ini bukan bererti kita perlu menolak secaratotal pendekatan-pendekatan lain. Bezanya ialah pendekatan-pendekatan laintidaklah dianggap sebagai unsur utama, tetapi sebaliknya unsur-unsur pembantu.

Menerusi pendekatanini kita dapati masyarakat Islam di Malaysia sekarang ini, dalam bentuknya yangekstrimis, berpecah kepada dua blok; idealisme dan rasionalisme. Walaubagaimanapun garis berkecuali, atau garis hijau, antara keduanya masih luas danberfungsi dengan baik.

Dalam perspektifIslam, kedua-dua kecenderungan ini tidak perlu bertentangan secara meluas. Inikerana tidak satu pun antara keduanya yang tepat kecuali apabila bersikap lebihtoleransi dengan yang satu lagi. Dalam Islam, ideal tiak memberi erti tanpalatar belakang realiti yang bakal menjadi sandaran amali kepada penerapannya. Sebaliknya,realiti akan membawa kepada pembohongan yang besar tanpa bimbingan ideal. Makatugas kita sekarang ini ialah memperdekatkan kem-kem ini supaya jangan keduanyamenonjolkan pertentangan-pertentangan yang terlalu tajam.

Suatu cara yangagak lebih berkesan dalam usaha ini ialah membuka peluang kepadagolongan-golongan yang berada di garisan berkecuali untuk lebih berfungsi danmemainkan peranannya secara yang lebih berkesan. Suatu suasana perlu diwujudkanagar mereka juga mempunyai bukan sahaja hasrat tetapi peluang untuk masuk samadalam dialog atau polimik yang ada sekarang ini, sebagai suatu kuasa ketigayang berwibawa. Oleh kerana pihak kerajaan dan parti pemerintah yang lebihmenyedari mengenai bahaya perpecahan yang ada sekarang ini, juga yang lebihbertanggungjawab dalam mencari jalan untuk mengelakkannya maka pihak inilahyang harus berinisiatif. Tanpa pengorbanan sedikit sebanyak dari pihak kerajaandan pihak parti pemerintahan dalam menjayakan motif ini kata-kata mengenaiperpaduan ummah atau masyarakat Islam di negara ini akan terus menjadi cakapkosong.

Matlamat yang kitaperlu tujui dalam dialog ini harus sangay sederhana. Ia jangan berupamenghapuskan sama sekali perbezaan pendapat atau sikap bagi menjamin lahirnyasuatu masyarakat yang bersatu padu dalam erti kata yang sebenar-benarnya.Kerana hal seperti ini, meskipun lebih ideal, amat sukar, kalaupun tidakmustahil untuk dicapai. Apa yang seharusnya menjadi matlamat usaha ini ialahmengalirkan gelombang pertentangan idea dan sikap ini ke arah yang lebihberfaedah di dalam menolak masyarakat ini ke depan dan bukan membantutperjalanan itu seperti apa yang ada pada hari ini. Maka matlamat perpaduan yangharus kita tujui ialah penyatuan program politik bagi faedah semasa dan bukanpenyatuan pandangan politik. Bagaimanapun sebelum hal itu tercapai kejayaanmengendurkan ketegangan yang ada dan menghalang dari berlakunya peningkatanterus menerus sudah merupakan suatu kejayaan.

Ada dua bentuk dialog, untuk setakat ini,yang harus diberi keutamaan dalam mendokong pendekatan ini. Yang pertamanyamelibatkan para intelektual dan para aktivis dalam segala bidangnya, dan yangkeduanya melibatkan rakyat bawahan dengan segala lapisannya. Di samping itudialog itu sendiri perlu juga diadakan dalam dua mood yang boleh mengasaskanstrategi jangka pendek dan jangka panjang, yang kemudiannya dapat dibentuksebagai pendekatan alternatif yang sesuai dengan keadaan di mana ianyadiperlukan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan