Khamis, 23 Julai 2009

KAEDAH PRAKTIKAL MENANGANI AJARAN SESAT DAN MURTAD

SEJARAH

1.0 Perbezaan antara Murtad dan Sesat

Masalah ajaran sesat di kalangan umat Islam kini kian menjadi bualan hangat dan sering terpampang di dada-dada akhbar dimana isu yang terakhir berkaitan dengan seorang ketua ajaran sesat yang bernama Ayah Pin. Masalah gejala ajaran sesat ini bukanlah masalah keluarga yang ditipu oleh Ayah Pin sahaja, melainkan ianya juga masalah umat Islam secara keseluruhan, bukan hanya kepada individu yang terlibat dengan gejala ini sahaja.

Mengikut definisi, orang-orang yang sesat ialah orang-orang yang tidak berpengetahuan agama, kerana tidak berusaha untuk mempelajarinya atau orang yang berpengalaman agama yang tidak betul kerana dipelajari dengan tidak menurut peraturan dan jalan sebenarnya.

Manakala kes yang terjadi di Malaysia adalah ajaran yang dibawa oleh orang Islam, dan ajaran yang diselewengkan ini dinamakan ajaran sesat. Perlu dibezakan antara orang kafir yang terus memeluk ajaran sesat Islam seperti ajaran kaum Druz. Maka hukumnya adalah tetap hukum kafir. Jika ada orang-orang yang murtad selepas menjadi muslim dan membentuk satu aliran yang bukan Islam seperti Druz, Bahai, Qadiyani, mereka tidak diuruskan dengan cara murtad, kerana mereka bukan murtad , mereka diurus sebagaimana orang kafir.

Berbeza dengan orang Islam yang berpindah ajarannya dari Islam kemudian menjadi kafir, lantaran mengikut ajaran sesat maka kaum ini dikategorikan sebagai murtad. Hanya sedikit perbezaan antara murtad dan sesat.

2.0 Lintasan Sejarah Islam tentang Murtad

Dalam sejarah Islam, riddah telahpun bermula sejak zaman Nabi Salallahu 'Alayhi Wasallam lagi tetapi tidaklah banyak dan dari yang murtad itu ada yang kembali semula ke pangkuan Islam dan tidak banyak yang telah dikenakan hukuman mati.  Kebanyakan ajaran sesat berlaku beramai-ramai. 

Menurut catatan sejarah, ada 11 kabilah Arab yang Melakukan riddah dan terhadap mereka telahpun dilaksanakan hukuman bunuh itu dan mereka diperangi sehingga tumpas terutamanya oleh Khalifah Abu Bakar Radhiaallahu anhu.

Di antara 11 qabilah itu termasuklah 3 qabilah yang murtad di waktu Nabi Salallahu 'Alayhi Wasallam masih hidup, 7 qabilah di zaman Khalifah Abu Bakar Radhiaallahu anhu dan 1 qabilah di zaman Khalifah Umar al-Faruq.  

Zaman Nabi Salallahu 'Alayhi Wasallam

Al-Aswad al-Ansi yang memimpin Banu Mudlij.  Dia adalah seorang tukang tenung yang mengaku menjadi Nabi di Yaman.  Akan tetapi dia dibunuh oleh Fairuz ad-Dailami.

Musailamah al-Kazzab yang memimpin kaum murtad Banu Hanifah di Yamamah yang juga mengaku menjadi Nabi.  Dia dan pengikutnya telah diperangi oleh tentera Islam di zaman Khalifah Abu Bakar Radiallahu Anhu  dan Musailamah sendiri telah dibunuh oleh Wahsyi yang sebelum beliau Islam telah membunuh Hamzah, bapa saudara Nabi Salallahu 'Alayhi Wasallam

Tulaihah bin Khuwailid memimpin ajaran sesat Banu Asad di mana beliau juga telah mengaku menjadi Nabi dan memimpin kaumnya itu dalam pemberontakan.  Khilafah Abu Bakar r.a. telah memerangi pengikut-pengikut ini di bawah panglima perang Khalid bin al-Walid.  Setelah berlaku peperangan yang sengit, maka pengikut-pengikut Tulaihah telah dibinasakan sedangkan dia sendiri dapat menyelamatkan diri ke negeri Syam dan kemudian memeluk agama Islam semula dengan baik.

Zaman Khalifah Abu Bakar Radiallahu anhu
Qabilah Fazarah, kaumnya 'Uyainah bin Haishn
Qabilah Ghatafan, kaumnya Qurrah bin Salamah
al-Qusyairi
Qabilah Banu Salim, kaumnya al-Fujaah bin Abdul Jalail
Qabilah Banu Yarbu', kaumnya Malik bin Nuwairah
Qabilah Kandah, kaumnya al-Asy'as bin Qais
Qabilah Banu Bakr bin Waail di Bahrain, iaitu kaum
al-Hatm bin Zaid.

Zaman Khalifah Umar Radiallahu anhu

Tidak begitu ramai yang mengikut ajaran sesat di zaman Khalifah Umar bin al-Khattab.  Hanya ada satu golongan sahaja, iaitu Ghassan, kaumnya Jabalah bin al-Aiham yang cukup terkenal ceritanya di dalam sejarah Islam.

Sultan Baybars II (708-9/1308-9)

Yang mula-mula memperkenalkan siksaan keatas orang-orang yang murtad.  Satu kes yang dirujuk adalah mengenai seorang wanita yang telah murtad di arak ke sebatang jalan di Kaherah, kemudian dibawa menaiki bot dan dicekik sebelum dihumban ke dalam Sungai Nil.

Afghanistan

Pengikut Qadiyani atau Ahmadiyya (1925) di Afghanistan telah direjam sampai mati. 

Di dalam bekas wilayah Turki dan Mesir, juga di tanah Islam di bawah pemerintahan penjajah Eropah(semenjak pertengahan kurun ke-19)

Pelaksanaan hukuman murtad oleh kadi telah dimansuhkan, tetapi mereka-mereka yang murtad masih dipenjarakan atau dibuang daerah.  Namun begitu orang-orang yang murtad ini mungkin akan dibunuh secara diracuni oleh saudara-saudara mereka secara rahsia. 

3.0 HAD MURTAD MENURUT PANDANGAN ISLAM

3.1 Hukuman Mati

Apabila seseorang keluar daripada Islam sedangkan ia baligh dan berakal maka ia diajak untuk kembali kepada Islam hingga tiga kali disertai peringatan. Jika mereka kembali setelah itu maka akan diterima dan jika menolak maka akan dibunuh, sebagimana  firman Allah swt.

Barangsiapa yang murtad di antara kamu dari agamanya, lalu dia mati dalam kekafiran, Maka mereka Itulah yang sia-sia amalannya di dunia dan di akhirat, dan mereka Itulah penghuni neraka, mereka kekal di dalamnya.  [TMQ Al-Baqarah, 2:217]
Hadis Rasulullah saw pula mentsabitkan hukuman kepada orang yang murtad.

Imam Bukhari telah meriwayatkan dari 'Ikhrimah yang berkata, "Dihadapkan kepada Amirul Mukminin 'Ali karamallahu wajhah Orang-orang zindiq, lalu beliau membakar mereka.

Maka berita itu disampaikan kepada 'Ibnu Abbas dan beliau berkata 'Seandainya aku, tidaklah aku bakar mereka kerana larangan Nabi Salallahu 'Alayhi Wasallam yang bersabda "Jangan kamu menyiksa dengan siksaan Allah". Akan tetapi pastikan aku bunuh mereka kerana sabda Rasulullah Salallahu 'Alayhi Wasallam "Barang siapa yang menukar agamanya, hendaklah kamu bunuh akan dia"

Dalam riwayat Imam Ahmad disebutkan, Allah dan RasulNya telah menetapkan, bahawa orang yang murtad dari agamanya maka dia mesti dibunuh."

"Jangan kamu menyiksa dengan siksaan Allah". Akan tetapi pasti akan aku bunuh mereka kerana sabda Rasulullah Salallahu 'Alayhi Wasallam. "Barangsiapa yang menukar agamanya, hendaklah kamu bunuh akan dia"

Hadis ini menunjukkan dengan jelas bahawa hukuman bagi orang-orang yang murtad adalah dibunuh, bukan dibakar. Ini disebabkan adanya larangan dari Rasulullah Salallahu 'Alayhi Wasallam untuk mengazab seseorang dengan azabnya Allah, iaitu dibakar. Selain itu, keumuman hadis, "Barangsiapa murtad maka bunuhlah ia", menunjukkan bahawa hukum murtad adalah dibunuh. Sedangkan apa yang diperbuat oleh 'Ali r.a. tidak boleh dijadikan dalil, sebab mungkin dia belum mengetahui ada riwayat yang melarang mengazab seseorang dengan azab Allah (membakar), sebagaimana yang dikemukakan oleh Ibnu 'Abbas.

Selain itu al-Hafidz Ibnu Hajar, menjelaskan bahawa ada hadis dengan sanad hasan, yang menunjukkan bahawa seorang wanita yang murtad juga mesti dibunuh. Bahawa Rasulullah Salallahu 'Alayhi Wasallam ketika mengutus Mu'az ke Yaman, baginda berpesan,

"Setiap lelaki yang murtad, maka ajaklah dia kembali kepada Islam! Bila dia menolak untuk kembali ke dalam Islam, maka penggallah lehernya! Begitu pula setiap perempuan yang bertindak murtad, maka panggillah dia! Bila dia menolak untuk kembali lagi ke dalam Islam, maka penggallah lehernya"

Juga diriwayatkan oleh Daruquthniy dan Baihaqi dari Jabir,

"Bahawa Ummu Marwan telah murtad. Rasulullah Salallahu 'Alayhi Wasallam telah memerintahkan untuk menasihatinya agar dia kembali kepada Islam. Jika dia bertaubat (maka biarkan), jika tidak, maka dia dibunuh."

Oleh itu membunuh lelaki yang murtad didasarkan pada zahir hadis dari Ibn Abbas. Sedangkan membunuh wanita yang murtad didasarkan pada keumuman hadis. Rasulullah Salallahu 'Alayhi Wasallam bersabda "Barangsiapa mengganti (agamanya)". Sedangkan lafaz "man" termasuk lafaz umum..

Bagi anak kecil yang murtad atau orang gila yang murtad, tidak sah hukuman bunuh ini sebab keduanya bukan mukallaf. Rasulullah Salallahu 'Alayhi Wasallam bersabda,
Di angkat pena dari tiga orang, anak kecil hingga baligh, orang tidur hingga bangun dan orang gila hingga dia sembuh.

Berkaitan pembahasan orang yang murtad dianjurkan untuk bertaubat dalam tempoh tiga hari adalah berdasarkan hadis dari Marwan, bahawa Rasulullah Salallahu 'Alayhi Wasallam. memerintahkan agar menasihati orang murtad. Demikian juga yang dilakukan oleh Umar

Dari Muhammad bin Abd al Allah bi Abd al Qariy berkata, 'Seorang lelaki dari sisi Abu Musa menghadap kepada Umar bin Khattab. 'Umar bertanya kepada lelaki tersebut, "Apakah ada khabar dari daerah yang jauh?" Lelaki itu menjawab, "Ada! Iaitu, seorang lelaki telah kafir setelah dahulunya beragama Islam. " Umar berkata, "Apa yang engkau lakukan?" Dia kudekati lalu aku membunuhnya." Umar berkata, "mengapa engkau tidak penjara di rumahnya saja selama tiga hari, kemudian engkau beri makan roti setiap harinya, dan engkau anjurkan agar bertaubat, barangkali dia bertaubat, dan kembali ke agama Allah? Ya Allah, sungguh aku tidak setuju tindakan ini, dan aku tidak redha bila mendengarkannya"

Abu Bakar juga pernah melakukan hal seperti ini. Daruquthniy dan Baihaqiy mengeluarkan hadis, "Bahawa Abu Bakar Radiallahu anhu menganjurkan wanita yang murtad untuk bertaubat. Wanita itu bernama Ummu Qurfah, di mana dia kafir setelah masuk Islam. Wanita itu tidak mahu bertaubat, sehingga beliau (Abu Bakar Radiallahu Anhu) membunuh wanita itu."

Anjuran taubat selama tiga hari, bukanlah qayyid (batasan). Tiga hari adalah batas minima yang umumnya memungkinkan terjadinya insaf. Jika dalam tempoh itu masih juga tidak mahu insaf, maka tempoh itu boleh dilanjutkan. Sebab, maksud dari anjuran bertaubat adalah menyedarkan dia tentang Islam, dan supaya dia kembali kepada Islam sehingga dia mesti diberikan masa yang mencukupi untuk bertaubat.

Diriwayatkan bahawa Abu Musa memberi kesempatan bertaubat seorang murtad di mana kemudian Mu'az memerintahkan untuk membunuhnya. sebelum kedatangan Mu'az.

Diriwayatkan dari Umar bahawa waktu untuk bertaubat adalah tiga hari, jika dia bertaubat maka taubatnya diterima, jika tidak maka dia dibunuh.

Walaubagaimanapun, taubat ini diterima jika dia tidak mengulangi kemurtadannya. Jika ternyata dia mengulangi lagi kemudian maka taubatnya tidak diterima dan dia mesti dibunuh segera tanpa diberi tempoh lagi (tidak dikira lagi samada dia bertaubat atau tidak). Firman Allah Subhanahu Wa Taala:

Sesungguhnya orang-orang yang beriman Kemudian kafir, Kemudian beriman (pula), kamudian kafir lagi, Kemudian bertambah kekafirannya, Maka sekali-kali Allah tidak akan memberi ampunan kepada mereka, dan tidak (pula) menunjuki mereka kepada jalan yang lurus.[ Al- Nisa' 4:137]

Maka sekali-kali tidak akan memberi ampunan kepada mereka bermaksud Allah tidak akan menerima taubat mereka. Oleh itu negara tidak boleh menerima taubat mereka.

Diriwayatkan oleh Asyram dari Thibyana bin Umarah, "Bahawa seorang lelaki dari Bani Saad melintas ke Masjid Bani Hanifah, sedangkan mereka sedang membaca sajak Musailamah al Kadzab. Kemudian lelaki itu pergi kepada Ibn Mas'ud dan menceritakan kejadian itu.

Kemudian mereka didatangi dan mereka disuruh bertaubat. Semuanya telah meninggalkan jalan keyakinan mereka kecuali seorang lelaki, di mana Ibn Nuwahah berkata kepadanya:

"Sungguh aku melihat engkau satu kali, dan aku menduga engkau telah bertaubat, dan aku melihatmu mengulangi lagi perbuatanmu itu. Maka lelaki tersebut dibunuh."

Dari segi perlaksanaan hukum, mereka yang dibenarkan untuk membunuh orang murtad adalah negara bermakna, hanya negara sahaja (orang yang diberi hak oleh negara/penguasa) yang berhak menetapkan dan menjatuhkan hukuman bunuh tersebut.

3.2 Bilakah Seseorang Dianggap Murtad?

Menurut Syaikh Dr. 'Abdurrahman al-Maliki, seorang Islam jatuh kafir dengan empat indikasi seperti berikut, (1) dengan keyakinan (i'tiqad), (2) dengan keraguan (syak), (3) dengan perkataan (al-qaul), (4) perbuatan.

Pertama, dengan keyakinan. Ini dilihat dari dua sisi; (a) menyakini dengan pasti sesuatu yang berlawanan dengan apa yang diperintah, atau yang dilarang. Contohnya menyakini, bahawa Allah memiliki sekutu. Menyakini bahawa Al-Quran bukanlah Kalamullah. (b) mengingkari sesuatu yang sudah maklum dalam masalah agama seperti mengingkari jihad, mengingkari keharaman khamr, mengingkari hukum potong tangan, dan lain-lain.

Kedua, keraguan dalam berakidah, dan semua hal yang dalilnya qath'i. Contohnya, ragu bahawa Allah itu satu; ragu bahawa Muhammad Salallahu 'Alayhi Wasallam adalah Rasulullah; atau ragu tentang hukum sebat bagi penzina ghairu muhshon.

Ketiga, dengan perkataan yang jelas, tidak perlu ditafsirkan atau dita'wilkan lagi. Contohnya, seseorang yang mengatakan bahawa 'Isa adalah anak Allah, Muhammad bukan nabi, dan lain-lain. Sedangkan perkataan yang masih belum jelas, atau masih perlu dita'wilkan maka tidak memurtadkan pengucapnya.

Keempat, dengan perbuatan yang jelas tanpa perlu ta'wil lagi. Contohnya, menyembah berhala, melakukan ibadat di gereja dengan tata cara ala gereja, sembahyang di Gudwara atau Kuil Hindu dengan ritual Hindu, dan lain-lain. Sedangkan perbuatan yang belum jelas, tidak mengkafirkan pelakunya seperti masuk ke gereja, membaca Injil, dan lain-lain.

3.3 Harta Orang Murtad

Seorang yang murtad sebelum dia bertaubat, maka dia adalah pemilik hartanya, dan apa yang dia usahakan. Namun jika ia minta kembali kepada Islam dia menolak, maka dia dijatuhi hukuman bunuh; atau jika dia meninggal setelah kemurtadannya, maka hartanya digunakan untuk membayar hutang-piutangnya, serta mengurusi jiwanya, memberi nafkah kepada isteri, dan orang-orang yang ada dibawah tanggungjawabnya. Jika hartanya tidak tersisa ( berbaki ) setelah itu, maka masalahnya dianggap telah berakhir.

Namun jika ada sisa, maka hartanya diserahkan kepada baitul maal. Harta mereka disamakan dengan harta fai'. Sebab, orang yang murtad mesti diajak untuk kembali kepada Islam, namun jika dia menolak, maka dia wajib diperangi (dibunuh). Dalam situasi seperti ini, hartanya seperti harta fai'.

Dalilnya adalah sebagaimana yang pernah dilakukan oleh Abu Bakar terhadap orang-orang yang murtad. Abu Bakar memerangi orang-orang yang murtad, dan menghalalkan darah dan merampas harta mereka, disebabkan oleh kemurtadan mereka. Atas dasar itu, harta mereka bagaikan harta ghanimah. Seluruh shahabat menyetujui tindakan ini. Ini bermakna, apa yang dilakukan oleh Abu Bakar Radiallahu Anhu telah menjadi Ijma di kalangan para shahabat.

4.0 SANGGAHAN TERHADAP PENAFSIRAN SONGSANG

Dunia Barat yang dengki dan membenci Islam dan kaum muslimin terus menerus menyerang agama Islam. Di satu sisi mereka mencela Islam dengan cara mengada-adakan sesuatu yang tidak ada dalam Islam, sementara di sisi lain mereka menjelek-jelekan sebahagian hukum-hukum Islam, padahal semuanya adalah hukum-hukum yang tidak diragukan lagi kebenarannya dalam menyelesaikan masalah dan persoalan hidup. Menghadapi serangan seperti ini, kaum muslimin terutama kalangan intelektualnya berada pada posisi yang sangat lemah dimana mereka rela menerima Islam sebagai pihak yang tertuduh, lalu mereka berusaha untuk membelanya. Dalam rangka menghindari tuduhan seperti itu, mereka berusaha menginterpretasikan (menakwilkan) hukum-hukum Islam . Sebagai contohnya anda boleh melihat bagaimana umat Islam menyamakan Islam dengan hukum buatan manusia ini.

5.0 Hukuman Mati Bertentangan Dengan Al-Quran

Di zaman sekarang ramai orang Islam yang tidak menerima bahawa hukuman bagi orang murtad – yang tidak mahu bertaubat – adalah hukuman mati. Salah satu alasan adalah bahawa hukuman tersebut bertentangan dengan prinsip tidak ada paksaan dalam hal agama (al-Dien), yang terdapat dalam al-Qur'an surah al-Baqarah [2] ayat 256: "Tidak ada paksaan untuk (memasuki) agama (Islam); sesungguhnya telah jelas jalan yang benar daripada jalan yang sesat."

Kesalahan atas memahami fakta murtad dan ayat di atas adalah disebabkan kefahaman yang keliru, dan pertentangan itu lahir atas kesalahan mereka memahami ayat di atas !.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan