Khamis, 17 Oktober 2013

14 perkara dijaga untuk jadi wanita solehah

http://abubasyer.blogspot.com,

 

Untuk Menjadi Wanita Solehah Perlu Dijaga Empat Belas Perkara.


Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh

بِسْمِ ٱللَّهِ ٱلرَّحْمَـٰنِ ٱلرَّحِيم


Segala puji bagi Allah, Tuhan sekelian alam. Selawat serta salam buat junjungan mulia Nabi Muhammad SAW keluarga serta para sahabat dan pengikut yang istiqamah menuruti baginda hingga ke hari kiamat.

Sahabat yang dirahmati Allah,
Wanita solehah adalah sebaik-baik perhiasan di dunia ini. Untuk menjadi wanita solehah perlulah di jaga empat belas (14)  anggota tubuh dari pandangan bukan mahramnya. Jika seorang wanita gagal  menjaga perkara-perkara tersebut maka dia gagal digelar wanita solehah.

Semoga nota ini bermanfaat untuk semua muslimah yang ingin menutup aurat dengan sempurna.

Pertama : Mencukur bulu kening.


Jumhur ulama berpendapat, hukum mencabut atau mencukur bulu kening adalah haram.

Rasulullah SAW bersabda maksudnya : "Allah melaknat wanita yang mencukur atau mencabut bulu kening atau meminta orang lain mencukur atau mencabut bulu keningnya, wanita yang mengasah gigi supaya kelihatan cantik. Itu perbuatan mengubah ciptaan Allah". (Hadis Riwayat Muslim)

Kedua : Kaki (tumit kaki) jangan dihentak-hentakkan.(untuk mengambil perhatian)

Firman Allah SWT maksudnya : "Janganlah mereka menghentakkan kaki untuk diketahui orang akan apa yang tersembunyi dari perhiasan mereka dan bertaubatlah kamu sekalian kepada Allah, wahai orang-orang yang beriman, supaya kamu berjaya.."
(Surah an-Nur ayat 31)

Keterangan: Menampakkan kaki dan menghayunkan/melenggokkan badan mengikut hentakan kaki terutamanya pada mereka yang mengikatnya dengan gelang kaki adalah sama seperi di zaman arab jahiliyah.

Ketiga : Berwangi-wangian.

Siapa sahaja wanita yang memakai wangi-wangian kemudian melewati suatu kaum supaya mereka itu mencium baunya, maka wanita itu telah dianggap melakukan zina dan tiap-tiap mata ada zinanya .

Abu Musa meriwayatkan bahawa Nabi SAW bersabda, "Setiap mata itu berzina (apabila memandang dengan nafsu wanita yang asing). Dan seorang wanita yang memakai wangi-wangian kemudian melalui sesuatu majlis, maka ia adalah demikian, demikian...(penzina)" (Hadis Riwayat Tirmidzi)

Nabi SAW  bersabda maksudnya : "Siapa saja perempuan yang memakai minyak wangi kemudian keluar ke masjid nescaya tidak diterima solatnya sehingga ia mandi dahulu (membersihkan dirinya dari wangi-wangian tersebut)." (Hadis Sahih Riwayat Ibnu Majah dari jalan Abu Hurairah)

Keempat : Menunjukkan dada.

Wanita yang memakai tudung tetapi membuka dada atau menampakkan leher mereka adalah wanita yang mempermain-mainkan hukum Allah SWT. Memakai tudung biarlah sempurna hingga menutup leher dan dada (tertutup perhiasan di dadanya)  supaya tidak menjadi tatapan lelaki yang bukan mahram.

Firman Allah SWT maksudnya : "Dan katakanlah kepada perempuan-perempuan yang beriman supaya menyekat pandangan mereka (daripada memandang yang haram), dan memelihara kehormatan mereka dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka kecuali yang zahir (muka dan tapak tangan) daripadanya dan hendaklah mereka menutup belahan leher bajunya dengan tudung kepala mereka dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka." (Surah an-Nur ayat 31)

Kelima : Mengikir/ mengasah gigi.

Rasulullah SAW bersabda maksudnya : "Allah melaknat wanita yang mencukur atau mencabut bulu kening atau meminta orang lain mencukur atau mencabut bulu keningnya, wanita yang mengasah gigi supaya kelihatan cantik. Itu perbuatan mengubah ciptaan Allah". (Hadis Riwayat Muslim)

Rasululullah SAW  melarang dan melaknat wanita yg mengikir giginya atau menjarangkan giginya untuk kecantikan. Sebagaimana hadis Nabi SAW maksudnya  " Rasulullah melaknat wanita yang menjarangkan giginya untuk kecantikan." (Hadis Riwayat  Bukhari)

Keenam : Bersolek (make-up) di muka .


Firman Allah SWT maksudnya : "Hendaklah kaum wanita tetap di rumah, dan janganlah kamu berhias dan bertingkahlaku seperti orang-orang jahiliyah dahulu".(Surah al-Ahzab (59) ayat 33)

Kebanyakkan wanita sukar untuk meninggalkan bersolek (berbedak yang tebal), bergincu bibir dan bercelak apabila keluar rumah kerana sudah kebiasaan mengikut tren masyarakat. Sebenarnya wanita solehah tidak perlu terikut-ikut dengan amalan orang bukan Islam yang 'mewajibkan' bersolek dan bermake-up dengan tujuan supaya dipandang cantik, hakikat sebenarnya kecantikan seperti ini tidak perlu mengikut pandangan Islam. Memadailah dengan bedak yang tipis untuk menghilangkan kesan minyak dimuka.

Ketujuh : Memakai pakaian dan tudung yang tipis.

Asma binti Abu Bakar menemui Rasulullah SAW dengan memakai pakaian yang tipis.

Asma’ binti Abu Bakar telah masuk ke tempat Rasulullah SAW  berada sedangkan dia memakai pakaian nipis. Rasulullah SAW  lalu berpaling daripada memandangnya sambil berkata, “Wahai Asma’ sesungguhnya seorang wanita itu apabila telah baligh (haid) maka tidak boleh baginya menampakkan tubuhnya kecuali ini dan ini, seraya menunjukkan wajah dan telapak tangannya.” (Hadis Riwayat Abu Dawud)

Kelapan : Bersentuhan Tangan

Rasulullah SAW tidak pernah memegang tangan seorang wanita pun, baginda membaiat mereka dengan ucapan. Aisyah melanjutkan, "Demi Allah, Rasulullah SAW tidak pernah mengambil sumpah kepada kaum wanita kecuali atas apa yang diperintahkan oleh Allah, dan baginda tidak pernah menyentuh telapak seorang wanita pun, apabila baginda membai'at mereka, baginda hanya mengucapkan; "Sesungguhnya saya telah membai'at kalian." (Hadis Riwayat Muslim hadis no. 3470)

Rasulullah Sallallahu ‘Alaihi Wasallam bersabda,

لأن يطعن في رأس رجل بمخيط من حديد خير من أن يمس امرأة لا تحل له

Maksudnya : “Sekiranya kepala salah seorang daripada kamu ditusuk dengan jarum besi, itu adalah lebih baik bagi kamu daripada kamu menyentuh wanita yang tidak halal bagi kamu.” (Hadis Riwayat ath-Thabrani. Dinilai sahih oleh al-Mundziri, al-Haitsami, dan al-Albani)

Syaikh al-Albani rahimahullah berkata, “Pada hadis ini terdapat ancaman yang keras (tegas) kepada sesiapa sahaja yang menyentuh wanita ajnabiyah (yang bukan mahram). Padanya juga terdapat dalil atas haramnya bersalaman (mushofahah) dengan wanita. Sebab itu, tidak diragukan bahawa bersalaman itu mengandungi unsur bersentuhan. Pada masa ini, umat Islam banyak diuji dengan situasi ini, dan di antara mereka adalah dari kalangan ahli ilmu. Sekiranya mereka mengingkari perkara tersebut dengan hati mereka, tentu ada sedikit kemudahan untuk menasihati mereka. Tetapi sayangnya, mereka menghalalkan perkara tersebut dengan pelbagai cara (jalan) dan takwilan (penafsiran).” (Rujuk: al-Albani, as-Silsilah ash-Shahihah, 1/225)

Kesembilan : Tidak menundukkan pandangan mata.

Firman Allah SWT maksudnya : "Dan katakanlah kepada perempuan-perempuan yang beriman supaya menyekat pandangan mereka (daripada memandang yang haram), dan memelihara kehormatan mereka dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka kecuali yang zahir (muka dan tapak tangan) daripadanya dan hendaklah mereka menutup belahan leher bajunya dengan tudung kepala mereka dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka." (Surah an-Nur ayat 31)

Sabda Nabi Muhamad SAW maksudnya : "Jangan sampai pandangan yang satu mengikuti pandangan lainnya. Kamu hanya boleh pandangan yang pertama sahaja manakala pandangan seterusnya tidak dibenarkan hukumnya haram." (Hadis Riwayat Ahmad, Abu Daud dan Tirmidzi).

Kesepuluh : Tidak menjaga suara.

Firman Allah SWT maksudnya : "Wahai isteri-isteri Nabi, kamu semua bukanlah seperti mana-mana perempuan yang lain kalau kamu tetap bertakwa. Oleh itu janganlah kamu berkata-kata dengan lembut manja (semasa bercakap dengan lelaki asing) kerana yang demikian boleh menimbulkan keinginan orang yang ada penyakit dalam hatinya (menaruh tujuan buruk kepada kamu) dan sebaliknya berkatalah dengan kata-kata yang baik (sesuai dan sopan)." (Surah al-Ahzab ayat 32)

Rasulullah SAW bersabda maksudnya : "Sesungguhnya akan ada umat ku yang minum arak yang mereka namakan dengan yang lain, iaitu kepala mereka dilalaikan oleh bunyi-bunyian (muzik) dan penyanyi perempuan, maka Allah akan tenggelamkan mereka itu dalam bumi" (Hadis Riwayat Ibn Majah)

Mendengar wanita berbicara atau bersuara, tidaklah termasuk hal yang terlarang dalam Islam. Kecuali bila suara wanita itu dalam bentuk suara yang mendayu-dayu, mendesah atau dibuat sedemikian rupa sehingga membangkitkan nafsu berahi lelaki yang mendengarnya (seperti menyanyi dan bernasyid). Tentu saja para ulama sepakat untuk mengharamkannya. Namun bila dalam bentuk pembicaraan biasa saja di mana hal itu jauh dari fitnah dan urusan berahi, para ulama sepakat mengatakan bahawa mendengar suaranya tidak diharamkan.

Kesebelas : Kemaluan.

Firman Allah SWT maksudnya : "Dan katakanlah kepada perempuan-perempuan mukmin, hendaklah mereka menundukkan pandangan mereka dan menjaga kehormatan mereka."(Surah an-Nur ayat 31)

Nabi SAW bersabda maksudnya : "Apabila seorang perempuan itu solat lima waktu, puasa di bulan Ramadan, menjaga kehormatannya dan mentaati suaminya, maka masuklah ia ke dalam syurga daripada pintu-pintu yang ia kehendakinya." (Hadis Riwayat Riwayat Al Bazzar)

Dalam hadis yang lain, Nabi SAW bersabda maksudnya : "Tiada seorang perempuan pun yang membuka pakaiannya bukan di rumah suaminya, melainkan dia telah membinasakan tabir antaranya dengan Allah." (Hadis Riwayat Tirmidzi, Abu Daud dan Ibn Majah.)

Kedua belas : Pakaian ketat dan jarang.
 
Firman Allah SWT maksudnya : "Hai nabi-nabi katakanlah kepada isteri-isterimu, anak perempuanmu dan isteri-isteri orang mukmin, hendaklah mereka memakai baju jilbab (baju labuh dan longgar) yang demikian itu supaya mereka mudah diken ali . Lantaran itu mereka tidak diganggu. Allah maha pengampun lagi maha penyayang." (Surah al-Ahzab ayat 59)

Nabi SAW bersabda maksudnya : "Barangsiapa memakai pakaian yang berlebih-lebihan terutama yang menjolok mata , maka Allah akan memberikan pakaian kehinaan di hari akhirat nanti." (Hadis Riwayat Ahmad, Abu Daud , An Nasaii dan Ibnu Majah.)

Dalam hadis yang lain Nabi SAW bersabda maksudnya : "Sesungguhnya sebilangan ahli Neraka ialah perempuan-perempuan yang berpakaian tetapi telanjang yang condong pada maksiat dan menarik orang lain untuk melakukan maksiat. Mereka tidak akan masuk syurga dan tidak akan mencium baunya." (Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim)

Keterangan : Wanita yang berpakaian tipis/jarang, ketat/membentuk dan berbelah/membuka bahagian-bahagian tertentu adalah haram hukumnya.

Ketiga belas : Rambut di dedahkan.

Nabi SAW bersabda maksudnya : "Wahai anakku Fatimah! Adapun perempuan-perempuan yang akan digantung rambutnya hingga mendidih otaknya dalam neraka adalah mereka itu di dunia tidak mahu menutup rambutnya daripada dilihat oleh lelaki yang bukan mahramnya. " (Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim)

Keempat belas : Menampakkan kaki (tidak memakai stokin)
Firman Allah SWT maksudnya : "Wahai Nabi, suruhlah isteri-isterimu dan anak-anak perempuanmu serta perempuan-perempuan yang beriman, supaya melabuhkan pakaiannya bagi menutup seluruh tubuhnya (semasa mereka keluar); cara yang demikian lebih sesuai untuk mereka dikenal (sebagai perempuan yang baik-baik) maka dengan itu mereka tidak diganggu. Dan (ingatlah) Allah adalah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani. (Surah al-Ahzab (33) ayat 59)

Berdasarkan ayat di atas jelaslah wanita wajib menutup seluruh tubuh ( termasuk kaki) dan yang dibenarkan buka adalah muka dan dua tapak tangan sahaja  sehingga pergelangannya.

Di zaman moden kini tak ramai yang mahu menutup aurat sepenuhnya seperti mana yang dilandaskan oleh syarak. Mungkin ada yang beranggapan kaki bukanlah suatu yang wajib ditutup kerana ia tidak mendatangkan syahwat kepada lelaki, namun tanggapan itu jelas salah. Ada juga yang mungkin tidak mengetahui bahawa pergelangan kaki adalah termasuk daripada aurat yang wajib ditutup wanita. Zaman kini wanita beranggapan bahawa pergelangan kaki bukan lagi satu aurat walhal dalam Al-Quran telah jelas menyuruh wanita menutup aurat sepenuhnya moga dengan itu mereka akan dianggap wanita yang baik-baik dan tidak akan diganggu.

Sahabat yang dikasihi,

Wahai sahabatku mukminah solehah yang bertakwa!
Jagalah aurat kalian yang merangkumi empat belas (14) perkara yang disebutkan di atas supaya kalian menjadi mukminah solehah yang diredai oleh Allah SWT.

Kecantikan wanita solehah bukan terletak pada wajah yang cantik semata-mata tetapi kecantikannya adalah terletak pada akhlak, keperibadian, percakapan , pergaulan dan pakaian menutup aurat yang dipakainya. Kesemuanya perlu bersepadu dan akan menaikkan maqamnya di sisi Allah SWT iaitu perhiasan yang terbaik di dunia dan tidak ada balasan yang lebih baik untuknya melainkan syurga.

Sabtu, 12 Oktober 2013

ZULHIJJAH DAN SUNNAH YANG TERKANDUNG DI DALAMNYA

MS FiSab 


 Masyarakat kita, ramai yang tidak menyedari bahawa bulan yang sedang kita lalui kini, iaitu bulan Zulhijjah termasuk bulan yang sangat istimewa.
Terdapat banyak dalil yang menunjukkan bahawa pada bulan Zulhijjah, pahala amal soleh dilipat gandakan sebagaimana pahala yang dijanjikan ketika Ramadan.

Daripada Abu Bakr Radiallahu Anhu, Rasulullah Sallallahu Alaihi wa Sallam bersabda,

شَهْرَانِ لاَ يَنْقُصَانِ، شَهْرَا عِيدٍ: رَمَضَانُ، وَذُو الحَجَّةِ

“Ada dua bulan yang pahala amalnya tidak akan berkurang, iaitu bulan-bulan hari raya: bulan Ramadan dan bulan Zulhijjah.”

(Riwayat Bukhari 1912 dan Muslim, 1089)

Rasulullah Sallallahu Alaihi wa Sallam menyamakan bulan Zulhijjah dengan Ramadan. Sebagai motivasi baginda menyatakan bahawa pahala amal dalam dua bulan ini tidak akan berkurang.

Waktu yang paling mulia ketika Zulhijjah adalah 10 hari pertama. Dalam surah al-Fajr, Allah berfirman,

وَ الْفَجْرِ * وَلَيَالٍ عَشْرٍ

“Demi fajar, dan demi malam yang sepuluh.”

(Al-Fajr: 1-2)

Ibn Rajab menjelaskan, malam yang sepuluh adalah sepuluh hari pertama bulan Zulhijjah. Inilah tafsir yang benar dan tafsir yang dipilih majoriti ahli tafsir daripada kalangan sahabat dan ulama setelahnya.

Dan tafsir inilah yang sesuai dengan riwayat daripada Ibn Abbas radiallahuanhuma…”

(Lathaiful Maarif, halaman 469)

Allah bersumpah dengan menyebut sepuluh hari pertama bulan Zulhijjah. Yang ini menunjukkan keutamaan sepuluh hari tersebut kerana semua makhluk yang Allah jadikan sebagai sumpah adalah makhluk istimewa dan menjadi bukti kebesaran dan keagungan Allah.

Kerana itulah, amalan yang dilakukan selama 10 hari pertama Zulhijjah menjadi amalan yang sangat dicintai Allah melebihi amal soleh yang dilakukan di luar batas waktu itu.

Daripada Ibn Abbas Radiallahu Anhu, bahawa Nabi Sallallahu Alaihi wa Sallam bersabda,

مَا مِنْ أَيَّامٍ الْعَمَلُ الصَّالِحُ فِيهَا أَحَبُّ إِلَى اللَّهِ مِنْ هَذِهِ الأَيَّامِ. يَعْنِى أَيَّامَ الْعَشْرِ. قَالُوا يَا رَسُولَ اللَّهِ وَلاَ الْجِهَادُ فِى سَبِيلِ اللَّهِ قَالَ « وَلاَ الْجِهَادُ فِى سَبِيلِ اللَّهِ إِلاَّ رَجُلٌ خَرَجَ بِنَفْسِهِ وَمَالِهِ فَلَمْ يَرْجِعْ مِنْ ذَلِكَ بِشَىْءٍ

“Tidak ada hari yang mana suatu amal soleh yang lebih dicintai Allah melebihi amal soleh yang dilakukan pada sepuluh hari ini (sepuluh hari pertama Zulhijjah).” Para sahabat bertanya, “Wahai Rasulullah, termasuk lebih utama daripada jihad fi sabilillah? Nabi sallallahu alaihi wasallam menjawab, “Termasuk lebih utama dibanding jihad fi sabilillah. Kecuali orang yang keluar dengan jiwa dan hartanya (ke medan jihad), dan tidak ada satu pun yang kembali (mati dan hartanya).”

(Riwayat Ahmad 1968, Bukhari 969, dan Tirmizi 757)

Dalam riwayat yang lain, Nabi Sallallahu Alaihi wa Sallam bersabda:

“Tidak ada amalan yang lebih suci di sisi Allah dan tidak ada yang lebih besar pahalanya daripada kebaikan yang ia kerjakan pada sepuluh hari Idul Adha.”

(Riwayat Ad-Daruquthni, dan dihasankan oleh Al-Albani)

Al-Hafidz Ibn Rajab mengatakan, Hadis ini menunjukkan bahawa beramal pada sepuluh hari bulan Zulhijjah lebih dicintai di sisi Allah daripada beramal pada hari-hari yang lain, tanpa pengecualian. Sementara jika suatu amal itu lebih dicintai Allah, ertinya amal itu lebih utama di sisi-Nya.

(Lathaiful Ma’arif, halaman 456)

Diceritakan oleh Al-Mundziri dalam At-Targhib wa At-Tarhib (2/150) bahawa Sa’id bin Jubair ketika memasuki 1 Zulhijjah, beliau sangat bersungguh-sungguh dalam beribadah, sehingga hampir tidak mampu melakukannya.

Terdapat beberapa amalan yang disyariatkan untuk dilakukan pada bulan Zulhijjah.

Berikut antara amalan tersebut:

Pertama - Berpuasa pada sembilan hari pertama

Dianjurkan berpuasa pada sembilan hari bulan Zulhijjah dan digalakkan berpuasa pada Hari Arafah pada 9 Zulhijjah.

Abu Qatadah Radiallahuanhu meriwayatkan bahawa Nabi Sallallahu Alaihi wa Sallam bersabda,

صيام يوم عرفة أحتسب على الله أن يكفّر السنة التي قبله ، والسنة التي بعده

“… Puasa Hari Arafah, aku berharap kepada Allah agar menjadikan puasaku ini sebagai penebus (dosa) satu tahun sebelumnya dan satu tahun setelahnya..”

(Riwayat Ahmad dan Muslim)

Daripada Ummul Mukminin, Hafshah Radiallahuanha, bahawa Nabi Sallallahu Alaihi wa Sallam melaksanakan Puasa Asyura, sembilan hari pertama Zulhijjah, dan tiga hari pada setiap bulan.

(Hadis Riwayat An Nasa’i, Abu Daud, Ahmad dan disahihkan Al-Albani)

Kedua - Memperbanyak takbir

Lafaz takbir, sama sebagaimana takbir yang kita ketahui.

Terdapat dua jenis takbir pada bulan Zulhijjah:

1.   Takbir yang bersifat mutlak (tidak terikat waktu)

Takbir yang bersifat mutlak adalah takbir yang dilakukan bila-bila saja dan di mana-mana saja, selama masih dalam waktu yang boleh.

Takbir mutlak menjelang Idul Adha bermula sejak tanggal 1 Zulhijjah dan berakhir hingga waktu Asar 13 Zulhijjah.

Pada 1-13 Zulhijjah ini, kaum Muslimin disyariatkan memperbanyak ucapan takbir di mana sahaja.

Anjuran bertakbir pada 1 sampai 13 Zulhijjah ini berdasarkan beberapa dalil berikut,

1. Firman Allah;

وَيَذْكُرُوا اسْمَ اللَّهِ فِي أَيَّامٍ مَعْلُومَاتٍ

“…supaya mereka berzikir (menyebut) nama Allah pada hari yang telah ditentukan…”

(Al-Hajj: 28)

Kemudian pada ayat lain, Allah berfirman,

وَاذْكُرُوا اللَّهَ فِي أَيَّامٍ مَعْدُودَاتٍ

“….Dan berzikirlah (dengan menyebut) Allah dalam beberapa hari yang berbilang…”

(Al-Baqarah: 203)

Keterangan:

Ibn Abbas mentafsirkan ayat ini dengan mengatakan,

وَاذْكُرُوا اللَّهَ فِى أَيَّامٍ مَعْلُومَاتٍ أَيَّامُ الْعَشْرِ ، وَالأَيَّامُ الْمَعْدُودَاتُ أَيَّامُ التَّشْرِيقِ

“Yang dimaksud “hari yang telah ditentukan” adalah pada 1-10 Zulhijjah, sedangkan maksud “hari yang berbilang” adalah hari tasyriq, iaitu pada 11, 12, dan 13 Zulhijjah.

(Riwayat Bukhari secara muaalaq. Bab: Keutamaan beramal di hari Tasyriq)

2. Hadis daripada Abdullah bin Umar, bahawa Nabi Sallallahu Alaihi wa Sallam bersabda,

ما من أيام أعظم عند الله ولا أحب إليه من العمل فيهن من هذه الأيام العشر فاكثروا فيهن من التهليل والتكبير والتحميد

“Tidak ada amal yang dilakukan pada hari yang lebih agung dan lebih dicintai Allah Subhanahu wa Taala melebihi amal yang dilakukan pada 1-10 Zulhijjah. Oleh kerana itu, perbanyaklah membaca tahlil, takbir dan tahmid pada hari itu.”

(Riwayat Ahmad dan Sanadnya disahihkan Sheikh Ahmad Syakir)

3. Yang dilakukan para sahabat,

وَكَانَ ابْنُ عُمَرَ وَأَبُو هُرَيْرَةَ يَخْرُجَانِ إِلَى السُّوقِ فِى أَيَّامِ الْعَشْرِ يُكَبِّرَانِ ، وَيُكَبِّرُ النَّاسُ بِتَكْبِيرِهِمَا

“Dulu Ibn Umar dan Abu Hurairah pergi ke pasar pada 1-10 Zulhijjah. Mereka mengucapkan kalimat takbir kemudian orang lain pun bertakbir disebabkan mendengar takbir mereka berdua.”

(Riwayat Bukhari secara muallaq. Bab: Keutamaan beramal pada hari Tasyriq)

2. Takbir yang terikat waktu (Takbir Muqayyad)

Takbir yang terikat waktu adalah takbir yang dilaksanakan setiap selesai melaksanakan solat wajib.

Takbir ini dimulakan sejak setelah Solat Subuh pada 9 Zulhijjah sehingga setelah Solat Asar pada 13 Zulhijjah.

Berikut beberapa dalil yang menunjukkan anjuran takbir ini:

1. Riwayat daripada Umar Al-Khattab Radliallahu Anhu,

أنه كان يكبر من صلاة الغداة يوم عرفة إلى صلاة الظهر من آخر أيام التشريق

Sesungguhnya Umar bertakbir setelah solat Subuh pada 9 Zulhijjah sehingga setelah Zuhur pada 13 Zulhijjah (Hari Tasyriq).

(Riwayat Ibnu Abi Syaibah dan Al-Baihaqi dan sanadnya disahihkan al-Albani)

2. Riwayat daripada Ali bin Abi Thalib Radiallahuanhu,

أنه كان يكبر من صلاة الفجر يوم عرفة إلى صلاة العصر من آخر أيام التشريق، ويكبر بعد العصر

Sesungguhnya Ali bertakbir setelah Solat Subuh pada 9 Zulhijjah sehingga Asar 13 Zulhijjah dan setelah asar (Hari Tasyriq)

(Riwayat Ibnu Abi Syaibah dan Al-Baihaqi. Al-Albani mengatakan: Sahih dari Ali).

3. Keterangan daripada Ibn Abbas Radiallahuanhu,

أنه كان يكبر من صلاة الفجر يوم عرفة إلى آخر أيام التشريق، لا يكبر في المغرب

Bahawa Ibnu Abbas bertakbir setelah Solat Subuh pada 9 Zulhijjah hingga 13 Zulhijjah. Ia tidak bertakbir setelah Maghrib (malam 14 Zulhijjah).

(Hadis Riwayat Ibnu Abi Syaibah dan Al-Baihaqi. Al-Albani mengatakan, “Sanadnya sahih”).

4. Riwayat daripada Ibn Mas’ud Radiallahu Anhu,

يكبر من صلاة الصبح يوم عرفة إلى صلاة العصر من آخر أيام التشريق


Bahawa Ibnu Mas’ud bertakbir setelah solat Subuh pada 9 Zulhijjah sehingga Asar 13 Zulhijjah.

(Riwayat Al-Hakim dan disahihkan An-Nawawi dalam Al-Majmu’)

Ketiga - Memperbanyak amal soleh

Dari Ibn Abbas Radiallahu Anhu, Nabi Sallallahu Alaihi wa Sallam bersabda,

“Tidak ada hari di mana suatu amal soleh lebih dicintai Allah melebihi amal soleh yang dilakukan pada sepuluh hari ini (sepuluh hari pertama Zulhijjah).” Para sahabat bertanya, “Wahai Rasulullah, termasuk lebih utama daripada jihad fi sabilillah? Nabi Salallahu Alaihi Wasallam menjawab, “Termasuk lebih utama berbanding jihad fi sabilillah. Kecuali orang yang keluar dengan jiwa dan hartanya (ke medan jihad), dan tidak ada satupun yang kembali (mati dan hartanya diambil musuh).”

(Riwayat Bukhari, Ahmad, dan At-Tirmizi).

Hadis ini menggalakkan kita memperbanyak amal soleh selama 10 hari pertama Zulhijjah. Apapun bentuk amalnya, kerana Nabi Salallahu Alaihi Wasallam tidak menentukan amal ibadah khusus selain takbir dan puasa arafah.

Keempat - Solat Idul Adha

Daripada Anas bin Malik Radiallahuanhu, beliau mengatakan,

Bahawa ketika Nabi Sallallahu Alaihi wa Sallam tiba di Madinah, masyarakat Madinah memiliki dua hari yang mereka rayakan dengan bermain. Kemudian Nabi Sallallahu Alaihi wa Sallam bertanya, “Dua hari apakah ini?” Mereka menjawab, “Kami merayakannya dengan bermain di dua hari ini ketika zaman jahiliyah. Kemudian Nabi Sallallahu Alaihi wa Sallam bersabda, “Sesungguhnya Allah telah memberikan ganti kepada kalian dengan dua hari yang lebih baik: Idul Fitri dan Idul Adha.”

(Riwayat An-Nasa’i, Abu Daud, Ahmad, dan disahihkan Al-Albani)

Kelima - Menyembelih haiwan Qurban

Allah berfirman:

فَصَلِّ لِرَبِّكَ وَانْحَرْ

“Laksanakanlah solat untuk Rabmu dan sembelihlah qurban.”

(Al-Kautsar: 2)

Ibadah qurban memiliki nilai yang sangat penting, sehingga bagi mereka yang mampu, disarankan melaksanakannya.

Daripada Abu Hurairah Radiallahu Anhu, Nabi Sallallahu Alaihi wa Sallam bersabda,

من كان له سعة ولم يضح فلا يقربن مصلانا

“Sesiapa yang memiliki kelapangan namun dia tidak berqurban maka jangan mendekati masjid kami.”

(Riwayat Ahmad dan Ibnu Majah. Dihasankan Al-Albani)

[Bagi mereka yang hendak berqurban, dilarang memotong kuku dan juga rambutnya (bukan kuku dan bulu haiwannya) ketika sudah masuk pada 1 Zulhijjah sehingga dia menyembelih haiwan qurbannya]

Daripada Ummu Salamah Radiallahu Anha, daripada Nabi Sallallahu Alaihi wa Sallam, bahawa baginda bersabda,

مَن كانَ لَهُ ذِبحٌ يَذبَـحُه فَإِذَا أَهَلَّ هِلاَلُ ذِى الْحِجَّةِ فَلاَ يَأْخُذَنَّ مِنْ شَعْرِهِ وَلاَ مِنْ أَظْفَارِهِ شَيْئًا حَتَّى يُضَحِّىَ

“Barangsiapa yang memiliki haiwan yang hendak dia sembelih (pada hari raya), jika sudah masuk 1 Zulhijjah maka janganlah dia memotong rambutnya dan kukunya sedikit pun, sehingga dia menyembelih haiwan qurbannya.”

(Riwayat Muslim)

Justeru, inilah waktunya, kita  mendidik kembali kesedaran masyarakat agar memahami hal ini.

Ayuh, kita seru mereka untuk bersama-sama menyemarakkan 10 hari pertama bulan Zulhijjah dengan pelbagai amal soleh dan ibadah sebagaimana ketika mereka menyemarakkan bulan Ramadan.

Jadikan kesempatan 10 hari pertama sebagai ladang untuk kita mendulang jutaan pahala, insya-Allah.

Moga kita mampu mengamalkannya, insya-Allah.