Rabu, 8 September 2010

SIAPA YANG KENAL DIRI MAKA KENAL TUHAN

HADIS

Dicatat oleh Dr. Musa Mohamad


Matan Hadis

من عرف نفسه فقد عرف ربه

Maksudnya :” Sesiapa yang kenal dirinya, maka kenallah tuhannya “

Kitab Yang Mengeluarkannya

Kebiasaan kitab yang mengelurkan matan di atas yang di katakana sebagai hadis ialah kitab-kitab Tauhid dan Aqidah. Contohnya Kitab al-Burhanun al-Muayad (1) , at-Tabysir fi din (2) , Ni`matu az-Zuri`ah (3) dan banyak lagi kitab yang berkaitan dengan aqidah memasukkannya sebagai hujah, tidak terlepas juga kitab-kitab jawi.

Manakala kitab hadis yang memasukkannya pula ialah kitab Huliyyatul al-Auliya (4) oleh Abu Naim.

Pendapat Ulama

Berkata penulis Kasyful Khafa (5) yang di ambil daripada Imam as-Sayuti bahawa tidak sabit sebagai hadis ( bukan hadis ). Begitu juga pendapat Imam an-Nawawi bahawa matan yang dinyatakan diatas adalah bukan hadis (6) dan berkata Ibnu as-Samaani bahawa perkataan iatu adalah perkataan Yahya bin Muaz ar-Razi r.h (7) . Berkata Syeikh Islam Ibnu Taimiyyah bahawa palsu (8) .

Kesimpulannya

Kebanyakan para Agamawan di Malaysia mengatakan bahawa matan ayat di atas adalah hadis, tetapi ini adalah tidak benar dan tepat sama sekali, kerana tidak pernah wujub sanad pun bagi matan tersebut untuk kita katakana sebagai hadis. Bagi sesiapa yang telah tersilap mengatakannya sebagai hadis segeralah bertaubat ketika mana pintu taubat masih terbuka. Pesan baginda Rasulullah s.a.w :

من كذب علي متعمدا فليتبوأ مقعده من النار

Maksudnya :” Sesiapa yang sengaja mendustkan keatas aku dengan sengaja, maka sedia tempat tinggalnya di dalam neraka “. ( Riwayat Mutawatir ).

Nota Hujung

1- Al-Burhanun al-Muayad, Ahmad bin Ali bin Thabit ar-Rafie al-Hasiny, tahkik Abdul Ghani Nakah My, cet Pertama 1408H, Dar Kutub al-Nafis Beirut, m/s 208.

2- At-Tabsyir Fi Din, Thahir bin Muhammad al-Isfirayiny tahkik Kamal Yusof al-Hut, cet pertama 1983M, Dar A`lam al-Kitab Beirut, m/s 162.

3- Ni`matu az-Zuri`ah fi Nasratu as-Syariah, Ibrahim bin Muhammad bin Ibrahim al-Halby tahkik Ali Ridha bin Abdullah Ali Ridha, cet pertama 1998M, Dar al-Massir Riyadh, m/s 214.

4- Huliyyatul al-Auliya, Abu Naim al-Asbahan, cet ke-4, Dar al-Kitab al-A`rabi Beirut, juz 10 m/s 208.

5- Kasyful Khafa`, juz 2 m/s 262.

6- Tazkiratul al-Maudhuah, juz 1 m/s 11.

7- Ad-Durr al-Mutanathirah, juz 1 m/s 147.

8- lihat no. 7.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan